lördag 17 oktober 2009

Jag har blivit utsatt för GROVT RÅN



I mina bokhyllor står många av Astrid Lindgrens böcker och minner mig om de ljuvliga stunder jag hade tillsammans med mina barn när vi läste högt ur Emil och Madicken. När vi kollade in Ronja och Richard i filmerna under mörka höstkvällar.
Vämjelsen är nu total när jag konstaterar att SD under sina landsdagar tränger in i mitt hus och i mina bokhyllor och begår grovt rån.










Jag överväger starkt att anmäla SD partisekreterare för detta skändliga brott och denna mycket osmakliga koppling till en världsberömd svensk författarinna enligt Sydsvenskan idag.
Vem ger er denna rätt att så fullständigt smak – och skamlöst åka snålskjuts på min och barnens favorit?  Vet hut SD, vet sjufalt HUT!

”Ulla Ekström von Essen är idéhistoriker vid Södertörns Högskola och har gjort en studie om hur Sverigedemokraterna arbetat i kommunerna under förra valperioden. Hon tror att Sverigedemokraterna använder sig av två sätt för att skriva en motion. Den ena sortens motioner är kraftigt ideologiska med tydlig invandrarfientlighet. Den andra sortens motioner är trivselmotioner som partiet använder sig av för att få legitimitet hos andra partier.
Sverigedemokraterna använder gulliga och ofarliga motioner som ett verktyg för att inte hetsa upp andra partier.”  Detta kan jag instämma i och notera från motionsfloran i Karlskronas kommunfullmäktige.

Att använda sig av Astrid Lindgren i SD ideologiska retorik är inte ett dugg gulligt eller ofarligt och jag gläds åt att Tre Lindgren AB förbjöd er att sälja Astrids verk.
Astrid bevarade inte svensk kultur, hon utvecklade den. Astrid tog parti för de utsatta , beskrev hur man som svensk kunde vara internationalist. Pippis pappa fanns inte hemma utan ute i världen. Pippi klarade sig själv trots att Prussiluskan inte trodde på henne.  Att använda Astrid Lindgrens verk i sin retorik är absurt och slår bara tillbaka på SD.

Tonläget , appellerna och applåderna vid er tillställning påminner mig om andra möten, andra tider och andra konsekvenser.
Huhh mörkret sänker sig om dessa idéer får fäste skriver BLT  och många andre medier i dessa dagar.