onsdag 17 juni 2009

S abdikerar i skolpolitiken

I BLT insändare 14 juni fortsätter S i samma skivspår likt en hackande grammofon i skolfrågorna. Det är inte politiker som svarar på frågor i internationella undersökningar om skolan. Det är personalen. Återigen :
I skolverkets rapport TIMMS nr 255 från 2004 sidan 68 sammanfattas den del som handlar om elevers beteenden på följande sätt
"Jämfört med de andra länderna är sen ankomst, skolk och svordomar vanligast bland svenska elever." Till detta ska läggas störningar under lektioner, skadegörelse, trakasserier och kränkningar riktade åt olika håll i skolorna som ställer till det för lärare som vill fullfölja sitt uppdrag och för elever som skulle kunna lära sig så mycket mer. Detta kan vi väl inte längre acceptera och rimligen borde vi göra något åt det? Vilken analys har S gjort i dessa frågor. Vilken slutsats har ni kommit till? Vilka svar på frågorna om varför skolan inte kan möta vissa elever har ni? Vilka politiska förslag har ni för att få lugn o ro i skolan så att alla elever får möjlighet till lärande?
Är livvakter åt eleverna lösningen på kränkningar och oro i skolorna?
Ska föräldrar i så fall stå för denna kostnad?
Socialdemokraten Patrik Hansson vill åstadkomma en ”trygg kunskapsskola”. Kanske kan Karlskronaborna få reda på hur detta ska åstadkommas? Att lärarer och elever skapar ordningsregler tillsammans sker redan. Vilken effekt har detta? Oavsett om en elev eller alla drabbas av "dålig arbetsmiljö" har ALLA elever och ALLA lärare rätt till en bra arbetsmiljö. ATT väl över 100 000 barn elever fortfarande kränks i skolan är ett kraftigt underbetyg i välfärdslandet Sverige. Jag vill medverka till att göra något åt detta. Vad vill S? Abdikera eller vara konstruktiva?