tisdag 22 september 2009

Bannbullor från "Röda stugan"


Följetongen fortsätter i BLT.   S mullrar i Kommunals namn trots att de i förhandling går med på deltidstjänster, trots att S-ledamöter berättar om att det går utmärkt att arbeta deltid i annan förvaltning och också ta fler uppdrag som ger heltid sammantaget, trots att de i andra sammanhang vill ha FLER anställda i förskola och skola och TROTS att vi i femklövern  kraftigt har reducerat/halverat antalet visstidsanställda under de senaste TRE åren.
Mina bedömningar och mitt stöd för detta förfaringssätt kvarstår.

Produktionen på Skontoret nu benämnt "Röda stugan" är hög. Några journalister kontaktade mig idag och hänvisade till ett pressmeddelande utskickat av S.
Efter samtal till Patrik Hansson fick även jag detta meddelande med en chans att då kommentera innehållet.
Så här skriver P Hansson från Röda stugan :
"Jag är helt oförstående inför barn- och ungdomsnämndens planer att bara erbjuda barnskötarna 75% tjänster. Barnskötarna ska självklart erbjudas heltidstjänster"

Så här ser jag på detta :
(Som vanligt fokuserar S på Barnskötare och Kommunal och har inga synpunkter på hur det går för Lärare och Lärarförbundet)

Tidigt i år rapporteras att BUN prognosticerar ett underskott med cirka 2,5 mkr.
Som ordf är jag skyldig att uppmana till åtgärder via FörvC ut till rektorer.
Kommunfullmäktige, där Hansson också röstat, har beslutat att när mål o medel inte överensstämmer gäller medel.
Varsel gavs därför omgående rörande cirka 30 barnskötare, 10 lärare och vissa kuratorstjänster.
Förhandlingar har sedan förts med berörda fackförbund och är ännu inte slutförda.
Ekonomin har förbättrats något och prognosen på underskott är nu något lägre varför åtgärder enligt
ursprungsvarsel inte behöver tillgripas fullt ut.
Förvaltningen har ett stort antal anställda , knappt 2 000, och vissa har redan idag deltidstjänster, ofta efter eget önskemål.
Verksamheten bedrivs INTE dygnet runt varför det är svårt att garantera heltidssysselsättning
för alla i en sådan stor organisation.
 Detta är utgångspunkten för det erbjudande som nu ges till de fackliga organisationerna.
Som politiker ska jag inte lägga mig i de förhandlingar som förs mellan förvaltningsledning / arbetsgivare och de fackliga organisationerna. Jag informeras dock om vilka förslag som läggs och stöder dessa.
I stället för att fortsätta med visstidsanställningar och den otrygghet dessa kan ge erbjuds nu ett antal fasta tjänster att ingå i olika pooler för lärare och för barnskötare.
Bedömningen är att så många som möjligt ska kunna få detta erbjudande och att budgeten medger detta.
Alternativet är att göra uppsägningar för flera eller att fortsätta med visstidsanställningar med den otrygghet som ligger inbakat i dessa anställningsformer.
Självklart ska vi så långt möjligt kunna erbjuda heltid till så många som möjligt om ekonomi räcker till och  om sysselsättningsbehovet är tillräckligt.
Vad jag vet har en bra bit över 90% av de anställda heltid och endast en liten del har deltid, ofta efter eget önskemål. Så här beskriver Sydöstran det hela.