tisdag 22 september 2009

Debatten om Maxtaxan i förskolan fortsätter

Häromdagen fick jag mig tillsänt en "interpellation" från S kontoret i Karlskrona att besvara i kommunfullmäktige den 24 sept.
S ondgör sig över min fräckhet att föreslå justeringar av Maxtaxan, som jag tidigare skrivit om , (taxan kan justeras) och (finanisering av kommunal förskolor)
genom att ställa följande fråga :
"Anser Jan Olof Pettersson att det är rimligt att småbarnsföräldrarna i Karlskrona ska finansiera de enorma skattesänkningar som den moderatledda regeringen beslutar om genom att få höjd avgift till förskolan?"
Här kommer mitt svar: 
Nej, småbarnsföräldrarna i Karlskrona kan inte och ska inte finansiera de skattesänkningar som regeringen beslutar om. Den betalningsförmågan finns inte om vi så räknar in alla småbarnsföräldrar i hela Sverige.

Maxtaxan är bra och faller väl inom ramen för regeringens arbetsljnje och ska fortsatt vara subventionerad. Det ska löna sig att utbilda sig och att arbeta och vi ska självklart underlätta detta genom en tillgänglig och bra förskola med en skälig avgift.

Mina argument kommer att framgå under interpellationsdebatten i kommunfullmäktige. Några kommer här:

SKL, Sveriges kommuner och landsting, har en arbetande politisk programberedningsgrupp med uppgiften att se över möjligheterna att finansiera välfärden på sikt.
Beredningsgruppen har hittills kommit fram till

”Medborgarnas efterfrågan, högre krav och växande behov av välfärdstjänster kommer tillsammans att vara högre än vad som kan finansieras med ett oförändrat skatte- och avgiftsuttag. Det är inte troligt att skatterna kan höjas så mycket som krävs utan att det får allvarliga effekter på samhällsekonomin. Inte heller nödvändiga effektiviseringar kommer på sikt att räcka till för att klara framtidens efterfrågan.

Det är därför väsentligt att föra en diskussion om omfattningen av och innehållet i kommunernas, landstingens och regionernas verksamheter samt om hur den gemensamma välfärden ska finansieras. Vad ska ingå i det offentliga åtagandet och hur ska det finansieras? Vad ska den enskilde betala via avgifter?”
Denna beredningsgrupp har som uppgift att också bidra till en bred samhällsdebatt.

Till denna debatt ansluter jag mig genom att tillskriva vår partiledare i ämnet finansiering av välfärden.

Alla måste bli mer medvetna om hur vi i framtiden ska finansiera det kommunala utbudet.

Att skapa förväntningar om att förskola ska vara avgiftsfritt och finansieras via skatt är att lura småbarnsföräldrarna.
Här blir socialdemokraterna svaret skyldiga och jag förväntar mig att ni då redovisar vilka andra välfärdstjänster som ska stryka på foten om årets avgifter för förskola på 32 mkr försvinner.