fredag 17 juli 2009

Rapport från skärgårdsön

Jag har den stora förmånen att kunna bo i skärgården stora delar av sommaren.
Som ni kanske har hört har Karlskrona äntligen fått en solmätare på plats i närheten av mitt sommarboende, nämligen på Kungsholms fort mellan Tjurkö och Aspö i Karlskrona skärgård. Redan efter tre veckor leder Karlskrona solligan i Sverige. Detta är ingen överraskning för mig som i alla somrar bott här och kunnat betrakta molnbankarna över fastlandet. Kanske SMHI och medier nu tar med Karlskrona så att fler upptäcker att Blekinge är ett Florida i miniatyr.
Aspö har ingen bro varför Vägverket ombesörjer biltrafiken ToR med gula färjor.
För varje år ökar mängden bilar och aldrig förut har så många bilar blivt kvar på kajen när den fullastade färjan lägger ut. Jag har ingen egen bil och kan bara roas och ibland förfäras över den cirkus som råder när ALLA bilar ska med på en begränsad däcksyta. Någon lösning på detta bekymmer är svår att hitta och folk i allmänhet och ledarredaktörer på BLT i synnerhet får väl fortsätta ösa ilska över företeelsen.
I går kväll hade vi möte i vår vägförening och kom fram till att vi INTE ska ha fler skyltar på vår väg, att vi ännu INTE har råd med oljegrus eller asfalt på vår grusväg och jag får finna mig i att få grusdamm in över min tomt även denna sommar när bilar drar förbi. Inom politiken är det lite stiltje men snart kommer jag med en debattartikel om att se över taxorna i barnomsorgen. Tills dess ha en fortsatt skön sommar och var vänlig mot din granne.